Милан Максић из Бачке Паланке, уметник аматер, већ читаву деценију одушевљава многе својим портретима и сликама урађеним техником мозаика, тачније коришћењем камена облутка.
До сада је урадио приличан број слика, а портрете наших познатих писаца, песника, научника и глумаца поклонио је бачкопаланчким школама а портрет Данила Бате Стојковића стигао је до спомен собе посвећене овом великану у Врњачкој Бањи.
Недавно је отишао и корак даље и на овај начин урадио надалеко чувени портрет Мона Лизе техником мозаика.
-Ради се о старогрчкој техници, с тим да су они радили у камену црне и беле боје. Ја сам одступио толико да променим боју облутака како бих верније дочарао Мона Лизу. Уз таленат, наравно, потребно је и много стпљења, јер је за овакву слику потребно отприлике три месеца, рекао је Милан Максић за „Недељне новине“.
Мозаик је сликарска техника украшавања зидова, подова, сводова и купола орнаменталним или фигуралним композицијама састављеним од разнобојних коцкица квадратног или неправилног облика од камена, глазиране керамике, стакла, цигле, седефа, метала или пластике. Ове коцкице (такозване тесаре) се, у складу са претходно сачињеним нацртом, утискују у још свеж малтер, гит или цемент, а када се подлога стврдне, мозаик се полира и бруси, што доприноси чврстоћи и трајности дела. У техници мозаика, осим зидних слика, израђују се и иконе, накит, обредне маске.
Историјски развој мозаика
Најстарији познати мозаици датирају још из 8. века пре нове ере, из Месопотамије, одакле су се преко Сирије и Мале Азије ширили на Запад, где се ова техника развила у Грчкој у доба хеленизма, а затим и у римској уметности.
Најстарији мозаици у боји од глинених лоптица пронађени су у Вавилону и потичу из 4. века п. н. е. Мозаик који израђује Милан Максић наста је у 5. веку п. н. е. у Грчкој, када су израђивани мозаици од белих и црних облутака. Мозаици у боји који су могли да имитирају илузионизам и светлосне ефекте појављују се у доба хеленизма.
Милан Максић тврди да овакав вид израде портрета веома опушта, и да није компликовано као што изгледа. Најтеже је, каже, пронаћи каменчиће, облутке који би требали да буду приближно исте величине и боје.
Максића уметност прати цео живот, бави се и калиграфијом, сликањем, а мозаике од облутака је посебни заволео. Ипак, нема много заинтересованих за овај вид уметности, вероватно зато што, тврди наш саговорник, захтева време и стрпљење.
Д. Ј. Бујак