Црква у Обровцу - културни и верски светионик православља
Прати нас на мрежама

Друштво

Црква у Обровцу – културни и верски светионик православља

Клик на вести

Објављено

-

Фото: Храм Светог Великомученика Пантелејмона у Обровцу/Фејсбук

Бачкопаланачки хроничар, Леонард Немет, 2022. године објавио је књигу под називом „Колекционар паланачких успомена“, у којој су сабране бројне приче из прошлости Бачке Паланке и околних места. Немет је аутор више оваквих књига, а „Колекционар паланачких успомена“ конкретно обухвата неколико целина – о ватрогаству у Бачкој Паланци, културно-историјској топографији Бачке Паланке, времену Великог рата на нашим просторима, о животима познатих Бачкопаланчана али и занимљиве и никад испричане приче наших суграђана.

У делу књиге „Црква Светог Пантелејмона у Обровцу 1782-2012. – летопис поводом 230. годишњице“ Леонард Немет писао је и о историјату и архитектури цркве у Обровцу.

Историја насеља и цркве св. Пантелејмона

Обровац лежи на некадашњим обалама Дунава и Мостонге, река које омеђују простор на којем се одвијао интензтиван живот од раног неолита до велике сеобе народа крајем првог миленијума, који су оставили материјалне доказе трајног или пролазног карактера о свом битисању на овим просторима. Златан новац Келта из I века пре н.е. као и керамика, украсни предмети, оруђе и оружје Сармата-Језига из III и IV века н.е. доказ су континуитету живота старих народа на простору Обровца и у његовом окружењу. Трагови насељавања Хуна и Авара од V до VIII века откривени су на локалитету „Јарош“ (Нови Обровац) и на „Бари“ (у Доњем Обровцу). То су гробови у којима су били сахрањени коњаници и коњи заједно, што недвосмислено указује на боравак тих народа на подручју Обровца. Словени, Франци, Бугари, Мађари, после пропасти аварске државе у VIII веку, насељавају ове крајеве, а неки народи, као Словени и Мађари, трајно остају на овим просторима до данашњих времена…

Први запис о насеобини-насељу Обровац под тим именом налазимо у једној папској були из 1308. године. Из тог скромног записа-документа сазнајемо да село Обровац плаћа папски десетак. Нажалост, из тог документа не знамо ништа о локацији насеља, националној и верској припадности становништва, као што не знамо ништа ни о друштвеном и привредном животу. Међутим, можемо са сигурношћу констатовати да насеље Обровац у предтурском периоду, дакле пре 1526. године, има 19 пореских обвезника (глава породице) који плаћају порез. Са повлачењем Мађара на север пред турском најездом, у ове крајеве насељавају се Срби, највише 1526. до 1553. године. Из једног писма фра-Ђорђа Утешиновића, упућеног 1538. године цару Фердинанду Хабсбургу, каже се: „Срби-Раци су се раширили преко половине Угарске и насељавају се свугде где год турско оружје продре“.

У турском периоду је Обровац, по попису из 1547, имао шеснаест пореских обвезника, по попису из 1578. деветнаест, а 1590. четрнаест. Одмах по окончању такозваног Великог аустријско-турског рата 1699. године, у Обровцу су била двадесет три домаћина са пореском обавезом, а 1719. њих двадесет. Од 1720. године жупанијски пописивачи, поред броја опорезованих домаћина, наводе и њихова имена, као и име сеоског кнеза (ешкут, биров, ритер). На основу имена и презимена пописаних сазнајемо националну и верску структуру становништва. Године 1743, дакле две године пре него обровачка црква добити парохијално звање, у Обровцу има четрдесет и један домаћин који плаћа порез, а сви су Срби православне вероисповести. Обровац се у том периоду налазио на локалитету Кленовац-Црквине, који је удаљен око један километар северозападно од данашњег положаја села. На поменутој локацији нису вршена систематска археолошка истраживања, али су површинске налазе фрагмената керамике, костију, цигала и делова оруђа стручњаци датирали у турски период. На локацију Кленовац-Црквине излазио је археолог магистар Јован Коледин и на основу материјалних артефаката констатовао да је на том месту у средњем веку постојало насеље са црквом.

У летопису Црквене општине Обровац налазимо запис у коме се каже: „Стара црква се налазила на букинској (младеновачкој) страни“, што одговара локалитету Кленовац-Црквине. У старој цркви службовали су парох Филип Панић (умро 1760) и јереј Јован Петровић (умро 1765). Они су нам оставили тај тако важан, а можда и једини запис о локацији старе цркве и насеља Обровац на локалитету Кленовац-Црквине. За време службовања ове двојице свештеника, године 1757. почела је са радом школа у Обровцу. У то време архијереј бачки био је митрополит Павле Ненадовић, један од оних првосвештеника који су највише учинили за црквено и народно просветитељство. Он је 25. септембра 1759. године упутио распис у коме између осталог, каже: „Јесмо вам много наручивали и совјетовали да своју децу у школе и науке дате“. Такође, важно је напоменути да су за време дијецезе архиепископа Павла Ненадовића уведени „протоколи“ или „написаније“ крштених, венчаних и умрлих, 1767. године, а у Обровачкој парохији нешто касније – 1772/73. године.

Тих година је у Обровцу забележен знатан прилив нових житеља. Из наредних жупанијских пописа, године 1769. видимо да у Обровцу има дведесет седам пореских обвезника, 1773. године је сто дведесет шест српских породица плаћало порез. Међутим, можемо са сигурношћу утврдити да тај прилив становника од 1743. до 1773. године, односно повећање броја породица није могло бити последица природног прираштаја, него груписања насеља на данашњој локацији Обровца. Доношењем Урбаријалног едикта 1782. године и првог просторног плана насеља Обровац 1771. године, који је израдио инжењер Франц Денк, поред доњег села (лева и десна обала речице Бегеј) формира се и горње село (Oberdorf), у које ће бити насељени Немци почетком XIX века. Дакле, Обровац на новој локацији формиран јеод старог Обровца (са локације Кленовац-Црквине), села Метковић (које се налазило на граници између обровачког и гајдобранског атара), насеља Јовићко Селиште (било је на тромеђи обровачког, гајдобранског и товаришеваског атара) и насеобине Кађуде (на граници обровачког и товаришевског атара).

За време службовања тројице свештеника – Алексија Живковића (службовао до 1773, умро 1787), Гаврила Радивојевића (службовао од 1773, пензионисан 1806) и Петра Јовановића (службовао од 1773. до 1804), изграђена је садашња црква 1782. године на левој обали речице Бегеј, у доњем, српском делу на новој локацији села. Било је то у време митрополита Мојсија Путника и Цара Јосифа II.

Тада је Обровац имао око 900 становника, а његов атар је захватао површину од 4.100 катастарских јутара. Од тога су 1100 јутара биле оранице, а ливаде, пашњаци и шуме простирали су се на око 3000 јутара. Са тим привредним и људским ресурсима Обровчани ће ући у XIX век.

На самом почетку XIX века у обровачком светом храму службовали су свештеници: Аврам Радивојевић – од 1804. до 1820, Василије Пиља – од 1805. до 1816. и Стефан Петровић – од 1805. до 1836. године. У њихово време обровачка црква св. Пантелејмона је животописана, а на њен торањ су подигнута звона…

Живопис цркве св. Пантелејмона

…Иконостас цркве св. Пантелејмона у Обровцу осликан је (као и у свим православним црквама) у строгој канонској форми и распореду икона према важности у хришћанској православној хијерархији. У соклу иконостаса налазе се четири сцене изнад којих су четири престоне иконе. Икону св. Пантелејмона, патрона цркве, урадио је С. Поповић, а остале три иконе – Богородица са Христом, Христ који благосиља и Јован Крститељ – представљају рад сликара М. Марковића из Панчева. Рађене су 1908. године…

Покретна икона Светог Саве (уље на платну) – рад Данијеле М. Јандрић из Обровца настао 1996. године – налази се изнад архијерејског трона…

Аутор: Леонард Немет, одломак из књиге „Колекционар паланачких успомена

Остави коментар

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Друштво

Ево какво нас време чека за Први мај

Клик на вести

Објављено

-

Објавио:

Фото: Pexels

Од уторка Србију захвата период врло нестабилног времена које ће потрајати све до краја недеље. Метеоролог Марко Чубрило најављује утицај висинског циклона који доноси кружење влажног и нестабилног ваздуха, што значи готово свакодневне грмљавинске пљускове, локалне непогоде, појаву града и пролазно јак ветар.


Око 30.04. углавном суво и мало топлије, али би почетком маја поново требало бити свежије уз пљускове. Преовлађиваће променљво облачно и нестабилно, пре подне уз сунчане интервале али после подне уз честу појаву грмљавинских пљускова, док ће понегде бити и локалних непогода уз обилну кишу, пролазно јак ветар и појаву туче/града“, наводи Марко Чубрило у својој временској прогнози.

У уторак ће бити још увек релативно топло, али од среде следи постепено захлађење. Најсвежије време нас очекује за викенд, када би температуре могле пасти и до 9 степени – што је испод просека за ово доба године.

Од недеље би уследио сув и мало топлији период док најаве за нову дестабилизацију атмосфере има почетком маја тако да би сам дочек 01.05. протекао у типичном типу времена уз смену сунца и облака уз могуће локалне пљускове после подне и увече, истиче Чубрило у временској прогнози.

Извор: Мондо

Настави са читањем

Друштво

Васкршњи пријем у Црквеној општини Бачка Паланка

Клик на вести

Објављено

-

Објавио:

Фото: Епархија бачка

На Васкрсни понедељак, 21. априла 2025. године, у Светојовановском храму у Бачкој Паланци, свету Литургију је служио протојереј Славко Стојисављевић, парох бачкопаланачки.


После свете Литургије, Црквена општина бачкопаланачка је у Светосавском дому приредила традиционални васкршњи пријем за представнике локалне самоуправе, друштвених и културних институција, представнике привредних предузећа и верни народ.

Поздравну реч и честитке поводом празника Васкрсења Христовог званицама је упутио протонамесник Новица Ракић, архијерејски намесник бачкопаланачки, а потом се присутнима обратио протонамесник Зоран Регодић, секретар Црквене општине бачкопаланачке, честитао празник и захвалио на помоћи верном народу који на разне начине учествује у свим облицима живота Црквене општине у Бачкој Паланци. Присутнима су овом приликом представљени догађаји из претходног периода, као и планиране грађевинске делатности.

Извор: Епархија бачка

Настави са читањем

Друштво

Раме уз раме са светским пица мајсторима

Клик на вести

Објављено

-

Објавио:

Фото: Приватна архива

Дијана Ивковић из Гајдобре, пица мајстор са завидним резултатима на највећим светским такмичењима у прављењу пице, недавно је поново доказала да је међу најбољим пица мајсторима на свету.


Светско првенство у прављењу пице „Campionato mondiale della pizza Parma 2025“ одржано је од 8. до 10. априла у Парми. То је такмичење са изузетно јаком конкуренцијом, а Дијана из Гајдобре успела је да оствари велики успех, одушеви судије и буде проглашена за за најбољег представника своје земље.

-На овом такмичењу највише има Италијана, јако је тешко пробити се до врха јер је ово потпуно другачија врста такмичења. Постоје одређена ригорознија правила, много више судија, углавном потпуно непознатих за нас такмичаре. Освојила сам 54 место од 354 такмичара у pizza classic (то је најјача категорија и уједно највише такмичара који су пријављени), 72 место од 124 такмичара у pizza in pala и 74 место од 90 такмичара у категорији pizza in due у којој сам се представила са великим пријатељем и мајстором из Бугарске Росеном Наyденовим, прича Дијана за „Недељне новине“.

Најјачи такмичари у целом свету окупили су се у Парми, велики број њих су, каже Дијана, судије на другим такмичењима. Само учешће за њу представља велику част, а бити у првих 100 је више него одличан пласман.

-Морам да напоменем да су све три пице биле посебне и да су судије били одушевљене. Сваки пласман је одличан, а поготово када сте у првих 100. Упознала сам највеће светске величине, појављивање на том такмичењу је одскочна даска за даљи успех. Битно је бити примећен и оставити утисак што сам успела да урадим, поносно истиче Дијана која је на истом такмичењу понела посебну титулу – најбољи представник своје земље у Парми.

Она додаје да много људи мисли да ако нисте у прва три места, да нисте ништа добили учешћем на такмичењу, али они који знају колико је Светско првенство у Парми јако и захтевно такмичење, свесни су да су позиције које је Дијана из Гајдобре заузела јако добре и да је укупан пласман такође изузетно добар.

Такмичарску каријеру Дијана Ивковић, иначе власница пицерије у Новом Саду, почела је 2023. године када се пријавила на „Пекаријаду“ на којој је проглашена за најбољег пица мајстора у Србији. Након тога је на Светском првенству у Палерму заузела импресивно треће место.

Следеће такмичење на ком учествује Дијана одржаће се почетком октобра у Риму. Ми јој желимо много успеха и нових кулинарских изазова.

Д. Ј. Бујак

Настави са читањем

Najčitanije